Sobre el procés d'Impugnacions de la Universitat de València

Com bé sabreu, no sempre el que diu el profe o la profe va a missa, després d'obtindre la nostra qualificació global en una assignatura i anar a la revisió de la nota, si encara no ens satisfà el resultat, podem impugnar la nota. És vital que abans d'endinsar-nos en aquest procés, coneguem els reglaments bàsics que el regeixen, així com les directrius generals que són pròpies de la Universitat de València. Així que, primer que tot, vos deixem a continuació uns enllaços d'interés que segur vos estimareu sobre els reglaments, tot i que sempre són susceptibles d'actualitzar-se i cal estar alerta:

Enllaç a la majoria dels reglaments de la Universitat de València:

https://www.uv.es/uvweb/universidad/es/estudios-grado/informacion-academica-administrativa/normativas/normativas-universidad-valencia-1285850677111.html

Enllaç als Estatuts de Universitat de València:

https://www.uv.es/sgeneral/epub/estatuts_UV_2013_val_ebook.pdf

Enllaç al Reglament de Règim Intern Facultat de Filosofia i Ciències de l'Educació (cadascuna té el seu):

K13.pdf

Enllaç al Reglament d'Avaluació i Qualificació:

https://www.uv.es/graus/normatives/2017_108_Reglament_avaluacio_qualificacio.pdf

Enllaç al Reglament d'Impugnacions de la Universitat de València: 

https://www.uv.es/fcedocs/GeneralidadesVarios/impugnaci%C3%B3n%20calificaciones


Què és la impugnació d'una qualificació?

La impugnació d'una qualificació és un procés administratiu que es porta a terme una vegada obtinguda la qualificació d'una assignatura en la universitat. Cal que l'alumne o l'alumna haja anat a la revisió de l'assignatura per a poder fer el tràmit de la impugnació i s'hagen publicat les notes i tancat l'acta. La impugnació no serà vàlida si no s'ha obtingut la nota global de l'assignatura (o del TFG, TFM o pràctiques) i si no s'ha assistit a la revisió. Aquesta qüestió s'explica perquè aquesta via administrativa és només per a quan s'ha esgotat la via acadèmica i encara no s'està d'acord amb la qualificació, i s'impugna la nota global.


Què suposa?

Suposa que un alumne o alumna obri un procés administratiu en què es revisarà la nota obtinguda en una assignatura determinada. Es poden posar tantes impugnacions com notes globals d'assignatures es tinguen, i mai podran comportar que les qualificacions obtingudes es rebaixen, en tot cas hauran de millorar o mantindre's. Una vegada començat el tràmit s'haurà d'aportar la informació, tant per part de l'alumnat com del professorat, que motiven la qualificació o la impugnació de la qualificació. Les persones encarregades de revisar tot aquest procés són aquelles que formen la Comissió d'Impugnacions de cada Facultat. Cada comissió, per norma, haurà de comptar tant amb representants de l'alumnat com del professorat. La comissió podrà tenir accés a tota la informació relativa a l'assignatura i haurà d'acceptar o no la impugnació a tràmit i, finalment, resoldre a favor o en contra. 

Si resol en contra, la impugnació no s'accepta i la qualificació obtinguda és la final –amb la possibilitat de presentar un recurs d'alçada davant la Rectora de la Universitat de València–. I si s'accepta la impugnació, la comissió revisarà la informació aportada i, en tot cas, nomenarà a una persona competent en la matèria de l'assignatura, per a revisar l'expedient de la impugnació i si és adient modificar la nota. Si la impugnació no s'accepta o s'accepta i es modifica la nota, però encara no estàs d'acord amb la qualificació obtinguda, continua estant la possibilitat de posar un recurs d'alçada davant la Rectora. Cal que et quedes fins al final de la publicació per a comprendre aquesta via.


Com es fa?

Com hem vist, primer que tot, s'ha d'haver obtingut la nota final d'una assignatura i se n'ha d'haver anat a la revisió. Se n'ha d'haver publicat les notes finlals i tancat l'acta d'aquestes. La impugnació es pot fer tant en primera, com en segona convocatòria; però s'han de tenir en compte els terminis estipulats pel reglament per a fer-la. En principi, tant per a l'alumnat com al professorat, es tracta d'un tràmit telemàtic i s'aporta tota la informació a través de la Secretaria Virtual. L'Entreu –la Secretaria Virtual– és la plataforma que alberga la possibilitat d'aquest procés telemàtic i per on s'haurà de sol·licitar la impugnació.

Una vegada seleccionat i començat el tràmit en el període estipulat per a això, se'ns demanarà que descriguem i aportem la informació bàsica que el motive. Tota aquesta documentació i el tràmit en si, li arribarà a la Tècnica de secretaria de la facultat encarregada, qui li ho remetrà a la Comissió d'Impugnacions. La comissió revisarà tota la informació i documentació aportada i, si és correcta i adient, acceptarà la impugnació i li demanarà al professor o professora la seua part de la informació (exàmens i treballs de l'alumna i correccions, informe, Guia Docent, rúbrica si hi ha, o altres).

Quan el docent haja aportat aquesta informació i la Tècnica li la faça arribar a la comissió, a l'alumna se li obrirà un nou termini per a aportar informació respecte al que al·legue el docent. Una vegada aportades aquestes al·legacions, la comissió es reunirà amb tota la informació i intentarà resoldre. En aquest punt se suposa que tota la documentació aportada haurà d'ésser contrastada i el veredicte haurà d'haver tingut en compte, entre altres coses, els reglaments vigents que afecten el cas, la qualitat dels treballs i exàmens aportats, la coherència dels criteris d'avaluació, etc.

Si la impugnació es rebutja, significarà que els motius adduïts per l'alumna no s'han considerat adients, i no justifiquen la impugnació de la nota sinó que la qualificació és oportuna. Una vegada publicada aquesta resolució per part de la comissió, l'alumna podrà tindre una nova oportunitat i se li obrirà un termini si desitja posar un recurs d'alçada en el Servei d'Estudiants de la Universitat de València, a la planta baixa de l'edifici de Rectorat. Una altra possibilitat és que la comissió requerisca més informació per part del docent o de l'alumna, pel que s'obrirà un nou termini per a adjuntar aquesta informació i la comissió es tornarà a reunir quan la tinga.

En aquest punt, encara es podria rebutjar la impugnació; però si amb la nova documentació s'accepta el tràmit, es podrà nomenar a una persona competent en la matèria per a revisar l'examen o treballs de l'alumna en qüestió (o la mateixa comissió si és competent). Normalment serà un professor o professora d'eixa mateixa assignatura o departament. Aquesta persona haurà d'oferir a més de la nova correcció, un informe sobre la nova correcció, i podrà variar la nota obtinguda o podrà deixar-la com està. En qualsevol cas, encara que la correcció atorgara una pitjor nota –no acostuma a passar– no se li podrà abaixar la nota de l'expedient a l'alumna.

Finalment, si la nota millora, i l'alumna hi està d'acord, s'incorporarà la nova qualificació a l'expedient. Si la nota roman, o es puja, però l'alumna no està d'acord, pot posar un recurs d'alçada davant la Rectora. El recurs d'alçada és –com ja hem esmentat– una instància general que s'ha de lliurar al Servei d'Estudiants, en la planta baixa de l'edifici de Rectorat. En la instància s'han d'exposar els motius pels quals hom considera que la Comissió d'Impugnacions no ha donat una resposta satisfactòria al nostre cas. El servei s'encarrega de fer arribar el nostre recurs al Vicerectorat d'Estudis i si resol en contra, s'acaba el nostre procés. No obstant això, si resol a favor, insta novament a la Comissió d'Impugnacions a revisar el cas i, possiblement, resoldre d'altra forma. Fins ací dura la via administrativa.


Quines conseqüències pot tindre?

Les conseqüències, com ja hem vist, poden comportar tant una pujada de nota, com que aquesta romanga com estava. En principi no hi ha cap mena de conseqüència afegida a aquest procés. Només cal que aportem la informació que ens demane la comissió i que complim els terminis si volem que el tràmit siga exitós. 


Quines recomanacions et fem?

Primer que tot, impugnar una nota és sempre l'última opció de les possibles quan es tracta de reivindicar una qualificació. Qualsevol aspecte amb què no estem d'acord en una assignatura o en la universitat, s'ha de primer intentar tractar amb les persones directament responsables. En aquest cas, amb el docent. Si no s'arriba a un acord i persisteixen els problemes, podem assessorar-nos i interpel·lar a altres agents educatius; és a dir, podem parlar amb l'ADR de la nostra facultat o amb les coordinadores de curs, Grau, vicedegana d'estudis, degana o inclús amb el departament corresponent.

És importantíssim que l'alumna complisca tots i cadascun dels passos i els terminis estipulats pel reglament (MIREU-HO). El tràmit s'ha de fer correctament donat que la comissió aprofitarà qualsevol error tècnic per a no acceptar la impugnació. Hem de fonamentar molt bé les nostres al·legacions i en general la informació que aportem. No podem afegir en qualsevol cas informació personal de qualsevol de les parts i caldrà que els nostres arguments estiguen degudament fonamentats. La Guia Docent de l'assignatura és el document bàsic en què els criteris d'avaluació es plasmen, i caldrà llegir-la i comprendre-la per a poder fer la reclamació coherentment. En qualsevol cas, et recomanem que parles amb l'ADR de la teua facultat perquè puga acompanyar-te en tot el procés; donar-te suport; resoldre't dubtes i aportar en general.







Si t'has informat,  has raonat i encara així creus que no et mereixes la qualificació que t'han posat, no ho dubtes, pots impugnar la nota! 💞

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'estudiantat de FiloEduc denuncia vulneració de drets

Programa electoral del col·lectiu Paideia (explicat)